۱۳ فروردین ۱۳۹۲، ۱۱:۲۳

جاذبه های گردشگری استان اصفهان/

سفر به تیران وکرون دومین شهرستان سبز اصفهان/قمیشلو گنجینه گونه های نایاب حیات وحش کشور

سفر به تیران وکرون دومین شهرستان  سبز اصفهان/قمیشلو گنجینه گونه های نایاب حیات وحش کشور

اصفهان - خبرگزاری مهر: سپاهان پهناور از یک سو تا کویر خیال انگیز در شرق کشیده شده و از یک سو به کوهستانهای زیبا وسر به فلک کشیده در غرب می رسد که این تنوع وگوناگونی اصفهان را با آب وهوای 4 فصل به قطبی مهم در گردشگری ایران زمین تبدیل کرده است.

به گزارش خبرنگار مهر ، جاده مهم غرب اصفهان در مسیر داران را که ادامه دهیم و از نجف آباد بگذریم به شهرستانی می رسیم که از سرسبز ترین نقاط استان و دومین شهر سبز اصفهان است وتیران وکرون نام دارد.

دومین شهرستان سبز اصفهان با جاذبه های روستایی بی نظیر

این شهرستان که در مسیر جاده اصلی اصفهان - لرستان – خوزستان واقع شده با آب وهوایی معتدل در بهار وتابستان ودمایی روبه سردی در زمستان از قدیمی ترین شهرستانهای اصفهان است که با توجه به نام باستانی اش و وجود امامزاده و یاد آوری در تذکره های قدیمی گمان می رود که حداقل پیشینه اش به زمان امویان برسد.

به گزارش مهر ، از مکان های مشهور  و جاذبه های گردشگری این شهر که برخی شهرتی بی نظیر در کشور دارد می توان به امامزاده احمد بن محمد حنفیه نوه امام اول(ع) و فرزند محمد حنفیه و منطقه گردشگری نمونه چشمه مرغاب وکاخ وحیات وحش قمیشلو امامزاده احمد رضا (ع) وسد خمیران  وچشمه وامامزاده بابا لنگر و سایر امامزادگان فراوان روستاهای کرون اشاره کرد.

یکی از ابتکارات این شهرستان در نوروز راه اندازی نمایشگاه جاذبه های گردشگری روستایی در نزدیکی تیران است که امسال با شکوه تمام مورد استقبال هزاران نفر گردشگر و مسافر از نقاط مختلف کشور قرار گرفت.

این نمایشگاه در جوار روستای تاریخی جاجا برقرار است که این روستا با قلعه قدیمی مشهورش از روستاهای قدیمی این شهرستان بوده که در سالهای اخیر این بنای باستانی بر فراز تپه مجاور روستا مرمت شده است.

این شهرستان با 60 روستا و شهرهای تیران ورضوانشهر و عسگران یکی از قطب های کشاورزی و دامداری اصفهان ونیز مرکز ی برای صنایع سنگ و نیز شهر کامیون های سنگین است چرا که کامیونداری و رانندگی از شغلهای مهم وفراوان در این شهر محسوب می شود.

عبور جاده های اصفهان به استان مرکزی و خوزستان ولرستان وچهار محال  وبختیاری از این منطقه و رونق بیش از 300 کارخانه سنگبری در قطب صنعتی رضوانشهر موجب رونق اقتصادی این منطقه شده،البته در سالهای گذشته علاقه وافری در مردان تیران برای سفر کاری به کشور کویت وجود داشته که بعد از جنگ عراق با کویت کاهش یافته است.

تیران وکرون دیار مسجد ها وامامزاده ها

از جمله آثار تاریخی تیران وکرون وجود 55 مسجد قدیمی است که 16 مورد آنها بیش از هزار سال قدمت دارند که در این میان مسجد آقانوروز و مسجد سید و مسجد حاج سلیمان در حسینیه قدیم تیران به همراه مسجد خان یا امام حسن مجتبی در محله قدیمی سرپل تیران شاخص ترند.

مسجد جامع عسگران ومسجد سنگی  و مسجد جامع آران در رضوانشهر نیز از جمله این آثار قدیمی ارزشمند به شمار می رود،همچنین 16 سقاخانه قدیمی شاخص در این شهرستان نشان از مهر ناگسستنی مردم این دیار به آقا ابوالفضل (ع)دارد.

این شهرستان به دلیل همسایگی با چهار محال از دیرباز مکان مراجعه عشایر بوده و برخی از صنایع و سوغات عشایر در این منطقه هم رواج یافته واز طرفی همسایگی با داران وفریدن هم در تنوع محصولات وسوغات دامی ولبنی این منطقه مثل ماست و کشک و قارای محلی نقش داشته است.

همچنین قرار گرفتن در کنار نجف آباد که از کانونهای فرش استان است قالی بافی را هم در این منطقه رواج داده است و بافته های این مردمان از نمونه فرش های دست باف زیبا و قابل توجه محسوب می شود.

این شهر زادگاه علمایی همچون آیت الله مظاهری رئیس حوزه علمیه اصفهان و مرحوم آیت الله محمد باقرامامی  و شهر استاد علی مظاهری و سینای تیرانی و ژاله اصفهانی از شعرای معروف معاصر است.

گویش این مردمان مومن و سختکوش فارسی اصیل و با لهجه روان و مهمترین محصولات کشاورزی منطقه انگور معروف و گردو و بادام  است.

قمیشلو گنجینه گونه های نایاب حیات وحش

به گزارش مهر، این شهرستان در 50 کیلومتری اصفهان با یک هزار و 620 کیلومتر مربع مساحت و بالغ بر 100 هزار نفر جمعیت و سک هزار و 860 متر ارتفاع از سطح دریاست.

دره زیبا وسبز کرون که تا فریدن امتداد می یابد همچون پیاله ای 60 پارچه آبادی و این سه شهر را در بر گرفته ودر اطرافش کوههای جبال زاگرس از جمله دالانکوه که شکار گاهی معروف است و کوه احمدرضا و کوه وجین ونیز 4 دهستان رضوانیه و ورپشت و کرون علیا وسفلی قرار دارد.

منطقه حفاظت شده قمیشلو با کاخ تاریخی قجری و عمارت باشکوهش که شکارگاه صفویان وقاجاریان  وعرصه تفرج ظل السلطان و صارم ادوله بوده با گونه های نایاب کل وبز وحشی و آهو وکبک و...از زیبا ترین مناطق گردشگری طبیعی وبازدید از حیات وحش کشور است.

امامزاده عبدالله کوهان وشاهزاده حسین رضوانشهروبی بی فاطمه محمدیه و سید سراءا لدین نیز ازدیگر جاذبه های گردشگری مذهبی این شهرستان در کنار بازدید از گلخانه های پرورش صیفی جات و گل ودرخت و باغات زیبای تیران وکرون است.

قلعه وکاخ قمیشلو قلعه تاریخی جاجا و کبوترخانه های خیر آباد و خرمنان وحمام قدیمی خان وقلعه میر آباد نیز از دیگر دیدنی های تیران وکرون به شمار می رود.

در سفر به این شهرستان عسل دالانکوه و زعفران دولت آباد و کشمش و گردو فراموش گردشگران نوروزی نمی شود.

.............................

گزارش : مهدی رفائی

کد خبر 2025010

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha